Thursday, February 17, 2011

Orang-Orang Agama Atau Orang-Orang Bukan Agama Verses Orang-Orang Beragama

Assalamu'alaikum.


Pembaca yang budiman,


Jika dilihat pada tujuk,serba sedikit kita dapat pengertian akan makna tajuk itu. Sepintas lalu kita akan katakan bahawa 'Orang-Orang Agama' adalah orang-orang yang belajar dalam jurusan agama.Walaupun pada peringkat  rendah mereka belajar akedemik  tetapi pada peringkat menengah dan seterusnya keluar negara mereka berada pada jurusan yang sama iaitu jurusan agama.


Jalur yang lain pula ialah mereka yang belajar agama disekolah-sekolah pondok dan seterus ke peringkat menengah dan ke universiti dalam dan luar negara.


Mereka ini belajar agama untuk menjadi pandai dalam agama agar boleh membimbing manusia lain kearah penghayatan beragama. Tidak lupa jugak peluang pekerjaan dalam bidang ini amat luas yang telah disediakan oleh pemerintah.Kamu boleh bayangkan,begitu banyak peluang pekerjaan seperti di jabatan-jabatan agama,di  kementerian agama;makamah-makamah syariah,rendah dan tinggi dan seterusnya menjadi para peguam syariah.


Di sektor swasta pula,peluang menjawat jawatan berkaitan dengan agama sangat luas terbuka seperti di bank-bank Islam dan di bank-bank Islam milik bank conventional,takaful dan takaful milik takaful conventional. Tidak lupa jugak pajak-gadai yang berlandaskan syariah.


Selain daripada itu,kumpulan professional seperti Accountants,lecturers yang bersangkutan dengan kemahiran masing-masing dalam bidang syariah.Secara keseluruhannya,orang-orang agama ini mendapat tempat didalam pemerintahan di negara ini. Jangan lupa, ini berlaku diseluruh negara.


"Orang-Orang Bukan Agama' pula adalah orang-orang yang mendapat pendidikan selain daripada jurusan agama.Sepertimana yang kita ketahui,mereka ini berada dalam jurusan teknikal serta teknologi.Kamu boleh sinaraikan mereka yang berada dalam jurusan ini seperti kedoktoran,kejuteraan,IT, architecture dan yang sewaktu dengannya. Mereka ini mendapatkan asas agama pada peringkat rendah dan seterus mempelajari ilmu agama melalui kelas,kuliah agama di surau,masjid selain daripada membaca kitab-kitab agama.


Pembaca yang budiman,


Apa pun bidang yang manusia ceburi;samaada jurusan agama atau bukan,satu perkara penting yang mereka itu miliki ialah asas agama. Allah tidak menilai jurusan apa kamu berada tetapi penilaianNya adalah pada KETAQWAAN. Rumusannya,manusia itu tidak kira apa juga jurusan yang mereka miliki, mereka saling menghendaki/perlu memerlukan antara satu dengan yang lain bagi menjayakan kehidupan mereka untuk faedah di dunia dan di akhirat. Tentu sekali segala ilmu yang kita miliki dapat menjuruskan kita kearah hidup beragama atau pun menjadikan kita ORANG-ORANG BERAGAMA.


Pengertian 'Orang-Orang Beragama' tidak sama dengan pengertian 'Orang-Orang Agama'. dan 'Orang-Orang Bukan Agama'. Saya boleh katakan bahawa 'Orang-Orang Beragama' itu ialah 'Orang-Orang Saleh' dan untuk kedua-dua entiti tersebut,boleh saya katakan 'Orang-Orang Berilmu'. Jika orang-orang berilmu tunduk serta patut kepada agama maka mereka akan berada dalam ketegori orang-orang beragama/orang-orang salih. Untuk pengetahuan pembaca sekelian,saya tidak kaitkan dengan apa-apa mertabat kerana MERTABAT itu adalah HAK ALLAH.


Pembaca yang budiman,


Orang-orang berilmu jika tidak menyandarkan ilmu itu kepada tuntutan agama maka ianya akan menjadi bencana terhadap diri sendiri.Mereka boleh menjadi seperti DURI DALAM DAGING. Seperkara yang hendak diterangkan disini ialah mengenai ORANG-ORANG YANG MENDAPAT PERTUNJUK. Bagi ketegori ini,mereka yang berada dalam kelompok ini boleh dikatakan ORANG-ORANG YANG SELAMAT. Secara umumnya,orang-orang beragama/salih adalah orang-orang yang mendapat pertunjuk. Namun pun demikian, mereka perlu diikuti jika mereka senantiasa mengikuti PERTUNJUK ALLAH kemudian PERTUNJUK RASULULLAH.Secara jelasnya mengikuti KITABULLAH dan SUNNAH RASUL.


Dibawah ini saya paparkan beberapa contoh untuk ditontoni:

ORANG-ORANG AGAMA.



ORANG-ORANG BUKAN AGAMA



ORANG-ORANG BERAGAMA/MENDAPAT PERTUNJUK




Saya berharap pembaca yang budiman mendapat message nya.


Wassalam.

1 comment:

  1. ya sudah2 la tu.... habistu u & the gang nak cakap demonstrasi palestin haram haram lah ye? ye org palestin jangan demonstrasi ok? kekalkan human-rights-suppression!!

    ReplyDelete