Thursday, July 4, 2013

Mazhab Azhar Idrus- Dia Kata: Wanita Yang Hamil Luar Nikah Tak Ada 'Iddah!!! - 10 Kali Bodoh Dia ni!!! Komen: Telanjangkan Dia - Bhg 3

Assalamu'alaikum.

Pembaca yang budiman,

Sedap aje dia kata orang bodoh! Pembaca ingat dia tu pandai ke? Lagiiii bodohhhh!!!! 10 kali bodohhhh!!!

Pembaca hendaklah mendengar dahulu,apa yang keluar daripada MULUT CABUL dia tu. Sila dengar dari 1.42 hingga 3.33




Sindiran:

Mu kata wanita yang hamil diluar nikah tak ada iddah! Mu belajar di mana? Boddddohhh!!! Mu lagi boddddohhh!!!

Mu ingat,membolehkan nikah dengan perempuan yang hamil luar nikah tu; seperti pendapat Imam Hanafi dan Syafei, bererti perempuan itu tak payah ada iddah ke!!! Mu bodddohhhh!!! 

Penjelasan:

BAB WANITA YANG HAMIL DILUAR NIKAH dan KEBOLEHAN BERJIMA' DENGANNYA serta  IDDAHNYA

SYARAT PERTAMA: BERTAUBAT DARIPADA PERBUATAN BERZINA

Dalam pensyaratan taubat,ada 2 pendapat di kalangan ulama:

1. BERTAUBAT - Merupakan Mazhab Imam Ahmad dan pendapat Qatadah,Ishaq dan Abu Ubaid.
2. TIDAK DISYARATKAN BERTAUBAT - Merupakan pendapat Imam Malik,Syafei dan Abu Hanifah.

Yang benar dalam masalah ini adalah pendapat pertama yang mengatakan disyaratkan untuk BERTAUBAT.

Berkata Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah dalam Al Fatawa,"Menikahi perempuan pezina adalah HARAM sampai ia BERTAUBAT,apakah yang menikahinya itu adalah yang menzinainya atau selainnya. Inilah yang benar tanpa keraguan."

Ada pun kalau ia telah bertaubat maka terhapuslah hukum haram menikah dengan perempuan pezina tersebut,berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.:

"Orang yang bertaubat dari dosa seperti orang yang tidak ada dosa baginya." (Dihasankan oleh Syaikh Al Al-Albany dalam Adh-Dha'ifah 2/83 dari seluruh jalan-jalannya.)

SYARAT KEDUA: TELAH LEPAS 'IDDAH


Para ulama berbeda pendapat, apakah lepas ‘iddah itu merupakan syarat bolehnya menikahi perempuan yang berzina atau tidak.

ADA 2 PENPADAT.
PERTAMA : Wajib ‘iddah. Ini adalah pendapat Hasan Al-Bashry, An-Nakha’iy, Rabi’ah bin ‘Abdurrahman, Imam Malik, Ats-Tsaury, Imam Ahmad dan Ishaq bin Rahawaih.

KEDUA: Tidak wajib ‘iddah. Ini adalah pendapat Imam Syafi’iy dan Abu Hanifah, TETAPI ada perbedaan antara mereka berdua pada SATU HAL. 

IMAM SYAFEI: Boleh untuk melakukan akad nikah dengan perempuan yang berzina dan boleh berjima' dengannya setelah akad,samaada orang yang menikahinya itu adalah orang yang menzinainya itu sendiri atau dengan orang lain yang menikahinya.

IMAM HANAFI: Boleh melakukan akad nikah dengannya dan boleh berjima' dengannya,apabila yang menikahinya itu adalah orang yang menzinainya itu sendiri. TETAPI kalau yang menikahinya itu selain daripada orang yang menzinahinya MAKA boleh melakukan akad nikah TETAPI TIDAK BOLEH BERJIMA' SAMPAI ISTIBRA'(telah kosongnya rahim dari janin) iaitu SAHINGGA PEREMPUAN HAMIL ITU MELAHIRKAN KANDUNGANNYA.( 'Iddah )
                                                                                                         
Nota: Weeeeiiiii,malulah sikit si Azhar Idrus niii,terasa diri serba tahu dan sewenang-wenangnya menghina orang lain. Mengaku bahawa dia mengikut kehendak Rasulullah s.a.w. walhal dia boleh disabitkan sebagai BERTUHANKAN IMAM SYAFEI.

MARI KITA BACA DALIL-DALIL 'IDDAH.

TARJIH
Yang benar dalam masalah ini adalah pendapat pertama yang wajib ‘iddah berdasarkan dalil-dalil berikut ini.

DALIL PERTAMA
Hadits Abu Sa’id Al-Khudry radhiyallahu ‘anhu, sesungguhnya Nabi shallallahu  alaihi wa ala alihi wa sallam bersabda tentang tawanan perang Authas,

 Jangan dipergauli perempuan hamil sampai ia melahirkan dan jangan (pula) yang tidak hamil sampai ia telah haid satu kali. ” 
                                                                                                                                                            (diriwayatkan olehAhmad 3/62,87, Abu Daud no. 2157, Ad-Darimy 2/224, Al-Hakim 2/212, Al-Baihaqy 5/329, 7/449, Ath-Thabarany dalam Al-Ausath no. 1973,dan Ibnul Jauzy dalam At-Tahqiq no. 307. Di dalam sanadnya ada rawi yang bernama Syarik bin ‘Abdullah An-Nakha’iy dan ia lemah karena hafalannya yang jelek, tetapi hadits ini mempunyai dukungan dari jalan yang lain dari beberapa orang shahabat sehingga dishahihkan dari seluruh jalan-jalannya oleh Syaikh Al-Albany dalamAl-Irwa` no. 187)

DALIL KEDUA
Hadits Ruwaifi’ bin Tsabit radhiyallahu ‘anhu dari Nabi shallallahu  alaihi wa  ala alihi wa sallam , beliau bersabda,
 Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka jangan ia menyiramkan airnya ke tanaman orang lain. ”
                                                                                                                                              (diriwayatkan olehAhmad 4/108,Abu Daud no. 2158,At-Tirmidzy no. 1131, Al-Baihaqy 7/449, Ibnu Qani’ dalam Mu’jam Ash-Shahabah 1/217, Ibnu Sa’ad dalam Ath-Thabaqat 2/114-115, dan Ath-Thabarany 5/no. 4482. Dihasankan oleh Syaikh Al-Albany dalam Al-Irwa` no. 2137)
DALIL KETIGA
Hadits Abu Ad-Darda` riwayat Muslimdari Nabi shallallahu  alaihi wa  ala alihi wa sallam ,
 Beliau mendatangi seorang perempuan yang hampir melahirkan di pintu Pusthath. Beliau bersabda, Barangkali orang itu ingin menggaulinya? ’ ( Para sahabat) menjawab,  Benar. ’ Maka Rasulullah shallallahu  alaihi wa  ala alihi wa sallam bersabda,  Sungguh saya telah berkehendak untuk melaknatnya dengan laknat yang dibawa ke kuburnya. Bagaimana ia mewarisinya sedangkan itu tidak halal baginya dan bagaimana ia memperbudakkannya sedang ia tidak halal baginya ’ . ”
Berkata Ibnul Qayyim rahimahullah, “ Dalam (hadits) ini ada dalil yang sangat jelas akan haramnya menikahi perempuan hamil, apakah hamilnya itu karena suaminya, tuannya (kalau ia seorang budak-pent.), syubhat (yaitu nikah dengan orang yang haram ia nikahi karena tidak tahu atau karena ada kesamar-samaran-pent.) atau karena zina. ”
Nampaklah dari sini kuatnya pendapat yang mengatakan wajib ‘iddah dan pendapat ini yang dikuatkan oleh Ibnu Taimiyah, Ibnul Qayyim, Asy-Syinqithy, Syaikh Ibnu Baz dan Al-Lajnah Ad-Daimah (Lembaga Fatwa Saudi Arabia). Wallahu A’lam.

CATATAN
Nampak dari dalil-dalil yang disebutkan di atas bahwa perempuan hamil karena zina tidak boleh dinikahi sampai melahirkan, maka ini ‘iddah bagi perempuan yang hamil karena zina dan ini juga ditunjukkan oleh keumuman firman Allah ‘ Azza Wa Jalla,
 Dan perempuan-perempuan yang hamil waktu ‘iddah mereka sampai mereka melahirkan kandungannya. ” [ Ath-Thalaq: 4 ]


RUMUSAN

Pembaca yang budiman,

Nampaknya,apa yang ditempelakkan oleh si Azhar Idrus terhadap seorang ustaz yang mengatakan haram bernikah dengan perempuan hamil hasil daripada berzina telah terjawab. Dan sekarang ini,SIAPAKAH YANG BODOH? Si  Azhar Idrus ke atau si Ustaz itu!!!

Ustaz tersebut di pihak yang benar berdasarkan beberapa fakta yang telah dikemukakan bahawa haram bernikah dengan perempuan yang hamil diluar nikah sahinggalah kandungan itu dilahirkan. Jika berlaku pernikahan seperti itu maka tidak syak lagi bahawa pasangan yang bernikah itu dianggap berzina selama mana mereka tidak terpisah.

Di negara ini,ada beberapa tempat yang diwujudkan oleh pihak swasta dan yang terakhir sekali diwujudkan oleh kerajaan negeri Melaka, apa yang disebut sebagai NURSERY bagi perempuan yang hamil di luar nikah. Perempuan yang menghadapi masalah seperti ini dilindungi sahinggalah kandungan itu dilahirkan. Kemudian daripada itu,anak yang dilahirkan nanti diberikan kepada pasangan yang menginginkannya sebagai anak angkat.

Usaha seperti ini rupa-rupanya, sangatlah besar kebajikannya terhadap perempuan yang menghadapi masalah tekanan perasan dan dapat jugak menutup aib keluarganya serta boleh jugak membantu pasangan yang teringin memiliki anak angkat.

Jangan lupa,usaha seperti ini dapat menjaga syariat agama agar pernikahan yang tidak sah ini tidak berlaku. Dengan adanya NURSERY itu bukan untuk menggalakkan maksiat berlaku tetapi lebih kepada memperbetulkan keadaan.

Pembaca yang budiman,

Apa yang disebut oleh Azhar Idrus didalam klip video seperti di atas MENYIMPANG daripada fakta yang sebenar. Dia mendakwa bahawa umat Islam di negara ini bermazhab Syafei dan permasalahan ini adalah suatu yang tidak IJMA' ia-itu Imam Mazhab berbeda pendapat.

Perlu diingat bahawa perbedaan pendapat dalam mazhab bukan memberi keringanan dan keharusan untuk kita berpegang kepada pendapat mazhab yang lemah pendapatnya. Walaupun mazhab Syafei yang diamalkan oleh umat Islam di negara ini. Ini kerana, para Imam Mazhab sangat kuathir akan pendapat mereka, kalau-kalau bercanggah dengan hadis yang sahih.

Mereka ini sepakat dalam meninggalkan pesanan kepada pengikutnya bahawa jika terdapat hadis yang sahih bercanggah dengan pendapat mereka,disuruh oleh mereka agar dibuangkan pendapat mereka itu. Dengan berbuat sedemikian, itulah mazhab mereka.

Oleh yang demikian,dengan menuruti nasihat daripada para Imam Mazhab ini,kita sebenarnya   adalah pengikut Imam Mazhab yang setia. Jika kita bermazhab Syafei,dengan mengikuti pesanannya,kita sebenarnya adalah pengamal mazhab Imam Syafei yang setia dan bukanlah pengikut yang MEMBUTA TULI.

Wassalam.


53 comments:

  1. Kau tu yg bodoh faham betul2 lah apa yg UAi Kata sapa yg bertuhankan mazhab bodoh la mu ni menghuru hara fahaman umat islam sepatut nya sama2 bersyukur bukannya ada hasad dengki ..kau bolehke buat apa yg UAI usahakan dgn setiap kuliah puluhan ribu sepatutnya sama2 berganding bahu martabat masjid dan program agama ...cukup2 bengong nya ....jom heboh...konsert yg yg mati tempoh hari sebagai contoh terang2an maksiat iru yg patut di bicara bukan benda kilafiah ni oooi ....dah bijak pandai buktikan buat mcm UAi tazkirah anak2muda yg jauh menyimpang lg munafaat dr komen2 beda kilaf buang masa umat islam ....org kata kita bodoh kita nk marah ...perbuatan kita yg membuatkan org kata bodohhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiiiiiiiiiiiii,kebenaran itu bukan terletak pada ramainya orang yang hadir mendengar ceramahnya! Ustaz porno itu pandai buat lawak dan anak muda sememangnya suka pada benda-benda semacam ini. Allah dah tunjukkan kepada manusia melalui kesilapan yang dia telah buat. Adalah menjadi tanda tanya si ustaz ini cari makan dengan berceramah. Setiap kali berceramah,soalan yang ditanya kepadanya mempunyai unsur seks dan dia jawab pun dengan cara lawak jenaka.

      Delete
    2. ko mmang bodoh penulis hanjing!!!!!!!!!!

      Delete
    3. malaysikan bermazhab syafie. UAI jawab berdasarkan mazhab setempatla. betul la yang dia jawab tu. mu yang menuduh dia bertuhankan mazhab syafie tu yang rosak akidah. boleh murtad tu. memang bodohla kenyataan mu ni.

      Delete
  2. penulis memang bodoh

    ReplyDelete
  3. wahabiiiii....pergi MAMPOSSSS.....

    ReplyDelete
  4. Aku tengah singgah2 cari ilmu..Blog ni BAU TAHI la!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sendiri punya bau kotttt....

      Delete
    2. najis tu.,nk kene samak ke x,huhuhu

      Delete
    3. Blog ni busuk pasal hati admin die.... semoga bertaubat. tak semestinya kalau admin berzina je baru nak taubat.

      Delete
  5. Penulis ni berfahaman wahabi...daulat ibnu thaimiyah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan begitu,aku ini berfahaman sunnah! Mana-mana hadis dari Rasulullah s.a.w yang sahih maka itulah mazhab aku.

      Delete
    2. tuan sememangnya seorg yg sabar.,hehe,,

      Delete
    3. jangan berlagak alim lebih dari imam syafie. bahasa arab pun tak berapa mahir. sekadar mengutip tulisan pendukung wahabi indonesia saja.

      Delete
    4. apa dahhh...yg hadith maksud kan tu bukan yg hamil luar nikah..yg tu yg kematian suami semasa hamil

      Delete
  6. bahawa zina yang haram tidak membawa sebarang hukum ‘iddah, hanya nikah yang sah terdapat ‘iddah. Justeru, perkahwinan penzina wanita yang sedang mengandung itu dengan pasangannya adalah sah menurut mazhab ini dan juga disepakati oleh Imam Abu Hanifah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu nak ikut mazhab Azhar Idrus ke? Dia kata perempuan yang mengandung anak luar nikah tak iddah. Pada penulisan diatas sana aku kemukakan bukti daripada hadis dan Al Qur'an bahawa perempuan yang mengandung itu ada iddah. Pertama-tama sekali kamu tahu ke tidak,apa makna iddah itu? Sebenarnya, keempat-empat mazhab semuanya kata ada iddah. Mazhab Azhar Idrus saje kata tak ada iddah. Imam Syafei dan Hanafi memberi pendapat tentang 'boleh menikah dan jimak'. Pada perkara itu,mereka berselesih pendapat. Pendapat imam Syafei adalah yang paling lemah. Kamu ikutlah ustaz bodddoooohhhh......tuuuu..........Maaf tiru style dia.....

      Delete
    2. ko ni bangang ke?

      Delete
    3. Tu maknanye "bukan ijmak" lerr... apala, boleh nikah tak semestinya boleh jimak, ada org yang dah nikah pon tak boleh jimak.... fikir2kan...

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. ikut org bodoh....lg bodoh la....kita....

    ReplyDelete
  9. Dah jelas penulis sndri yg tulis mazhab syafie kata sah.. penulis ni mazhab mana ek? Kita di Malaysia rata2 mengamalkan mazhab syafie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tua-tua kata : ' Layan orang gila kita gila , layan orang bodoh kita bodoh.....

      Delete
    2. Kamu sebenarnya tidak memahami penulis aku. Mana ada didalam dunia ini orang yang kamu cakap gila dan bodoh boleh berhujah? Baca lagi sampai kamu faham. Masalah mulut kamu yang celupar itu,aku maafkan.

      Delete
  10. Orang kita,terlalu taksub dengan orang agama sampai tak baca dalil.sikit sikit wahabi...

    ReplyDelete
  11. Tak taksub dengan org agama macamana nak kenal agama? apatah lagi nak faham dalil..bergurulah dengan guru yg soheh agamanya..bukan main tgk video & internet shaja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu tu insaflah sebelum memberi komen! Makna taksub pun kamu tak tahu...........kamu pergilah berguru dengan ustaz porno tuuuu...

      Delete
  12. penulis ni tak cerdik dan tidak ada ciri-ciri untuk jadi orang cerdik...semoga Allah memberi petunjuk padanya..amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah,sesungguhnya aku berada pada petunjukNya. Terima kasihlah kerana memohon untuk aku.

      Delete
    2. yakinnye awak.. sayyidina umar radiallahuanha pun risau andai beliau termasuk orang munafik..

      Delete
  13. sudah-sudah la..aku kata ko, ko kata balik....kan dosa tu..tak dak langsung adab dalam menyampaikan ilmu...last2 jd biadab

    ReplyDelete
  14. Kes Zina Bermasalah

    Bagaimanapun dalam kes ‘iddah bagi individu yang ‘termengandung’ akibat zina dan hukum si wanita ini berkahwin dengan lelaki samaada pasangan zinanya atau lelaki lain bagi menutup malunya dengan segera atau apa jua sebab lain.

    Ulama berbeza pandangan dalam hal ini.

    Mazhab Maliki, Syafie dan At-Thawry berpendapat bahawa tiada hukum ‘IDDAH bagi wanita berzina. Menurut aliran mazhab ini, perbuatan berdosa dan haram seperti zina tidak akan diiktiraf, Hasilnya, tiada hukum boleh terbina di atas sesuatu yang tidak sah seperti zina. ( Rawdah at-Tolibin, 7/113 ; Bidayatul Mujtahid, ibn Rusyd, 2/21)

    Pandangan ini juga diriwayatkan telah dipegang sebelumnya oleh beberapa sahabat Nabi yang utama seperti Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a , Umar Al-Khattab r.a dan Ali Bin Abi Talib r.a.

    Ia berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a :

    Ertinya : “..penzina (muhsan) tidak lagi layak kepada sesuatu kecuali rejaman batu sehingga mati”

    Dan juga sebuah lagi dalil iaitu :

    لا يحرم الحرام الحلال , إنما يحرم ما كان من نكاح

    Ertinya : Sesungguhnya perbuatan yang haram tidak akan mengharamkan yang halal ( iaitu perhubungan hasil zina tidak akan membawa sebarang kesan kepada hubungan semendaan) , sesungguhnya hanya akan menjadi haram kerana persemendaan jika dari nikah yang sah” ( Riwayat Ibn Majah, Al-Bayhaqi : As-Sayuti : Dhoif)

    Hasil dari dalil-dalil itu, jelas bahawa zina yang haram tidak membawa sebarang hukum ‘iddah, hanya nikah yang sah terdapat ‘iddah. Justeru, perkahwinan penzina wanita yang sedang mengandung itu dengan pasangannya adalah sah menurut mazhab ini dan juga disepakati oleh Imam Abu Hanifah.

    Lagi Displin Khas

    Bagaimanapun, jika wanita penzina melakukan zina dengan ramai lelaki sehingga ia tidak pasti yang berada di dalam kandungannya adalah dari lelaki tertentu. Pernikahannya itu masih sah menurut seluruh mazhab yang telah disebutkan di atas tetapi dengan SYARAT : MEREKA TIDAK BOLEH BERSETUBUH SEHINGGALAH SI WANITA ITU TELAH BERSALIN!. Jika mereka bersetubuh, maka berdosalah mereka walaupun perkahwinan telah sah.

    Ia berdasarkan sebuah hadith yang ertinya :

    “Tidaklah halal bagi sesiapa yang beriman dengan Allah dan RasulNya, untuk menyiram benih kepada tanaman lelaki lain ( iaitu jika wanita sedang mengandungkan benih lelaki lain)” ( Riwayat Abu Daud, At-Tirmidzi : Hadith Hasan)

    Sekiranya wanita itu berkahwin dengan satu-satunya lelaki dan pasti pula ia adalah benih lelaki tersebut. Di ketika itu, ia dibenarkan untuk bersama selepas pernikahan dan pernikahan itu juga sah.

    Jika dilihat dari perspektif mazhab Hanbali dan beberapa ulama kontemporari, yang mana mereka mengiktiraf mengandung hasil zina boleh membawa hukum ‘iddah, hasilnya, haram bernikah dengan wanita yang sedang ‘iddah dan berlakulah segala satu macam kerumitan.

    Kesimpulan

    Bagi saya jawapan yang lebih utuh dalam keadaan masyarakat yang amat bermasalah hari ini adalah sah pernikahan dengan syarat si pasangan bertawbat dan jika wanita itu berkahwin dengan pasangan yang bukannya pemilik benih kandungannya, wajiblah ia menjauhi wanita itu sehinggalah ia bersalin.

    Sekian

     

     

    SUMBER :
    Ustaz Zaharudin Bin Abdul Rahman
    Pensyarah kanan (UIAM)
    PhD, Syariah & Islamic Finance, Univ of Wales, United Kingdom.

    ReplyDelete
  15. blogger ni mesti x faham kiasan, UAI bnyk gunakan bahasa loghat beliau dlm ceramah, tu cara dia, dan jawapan beliau sangat kompleks, mudah difahami. cara blogger ni menjawab dlm comment ni pun dah menampakkan sifat dan sikap blogger yang penuh hasad dengki. orang nak cari ilmu dia cari dosa pulak

    ReplyDelete
  16. tengok care menyampaikn ilmu pun x de adab lagi nak cantas ustaz azhar idrus...kalao kau rase kau betol pergila brhujah dengan ustaz tu sendiri...jangan hebat dalam blog je..nk ckp ustaz tu ustaz porn la..ustz tu berjenaka la...abihk kau x kasar bahase kau...da taksub sgt cnnila jadinye...kau nk ckp kau la paling sahih kt dlm dunia ni?come on la...lain ustaz lain pendapat lain care penyampaian..asalkn diorng x tersimpang jauh daripada kebenaran..poyo lebih..nak orang respect kau tpi kau x respect orang..x payah tunjok kuat kt dlm blog..try tgk hujah ngn die face bye face...sembang

    ReplyDelete
  17. Kalau betul orang yang mengandung anak luar nikahada iddah,bagi aku dalil nas atau hadis yang katakan perempuan yang mengandung anak luar nikah ada iddah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan hadis yang kamu bagi tu hadis tentang iddah selepas kawin bukan hadis tentang perempuan yang mengandung anak luar nikah

      Delete
  18. KO INGAT UAI ITU BETUL SANGAT KE?

    WOI AKU TANYA KO FIRAUN MATI KAT MANA ?
    KAT DALAM LAUT KAN?
    HABIS APA PULA ADA MUMIA????

    ADA SURAH HAL NABI MUSA A.S INI
    AKU HARAP SEMUA ORANG ISLAM KAT MALAYSIA INI SEDIA MAKLUM!!!!
    DAN NABI MUSA A.S HIDUP LEBIH 5 RIBU TAHUN SEBAB SELEBAT BULU SEEKOR SELADANG,

    HABIS APA NAK PERTIKAI KALAU ORANG KATA BUMI MENGELILINGI MATAHARI, BUKAN SEBALIKNYA,

    ARAB SAUDI PUN DAH IKTIRAF BUKU TU TERSEBUT,SAINS BERASASKAN AL-QURAN TERSEBUT,CUMA TAK LA CANGGIH SANGAT KAN CARA MEREKA KAJI ATAU SEKARANG INI MACAM TECNOLOGI KE APA,YG ORANG PUTIH BUAT,N KAJI HAL SAINS INI

    TAPI TAK PATUT LA USTAZ ITU KATA,ORANG YG PERCAYANYA TABLIGH KE WAHABI,

    OMG.........................

    SALAM ATS MUHD S.A.W

    ReplyDelete
  19. Boleh x empunya blog nie ..zahirkan diri anda.. kalu nak berckap ttg agamana nie ..kami kena kenal sapa yg nercakap ..mcm berguru la.. supaya x timbul fitnah.. dan ada x tegurnustaz idtus terus ka email ka tau msg ka.. x elok ckp blakang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul... kalau tak takut2 admin menyamai Abdullah Bin Ubai ...

      Delete
    2. entah-entah orang bukan islam yang nak rosakkan perpaduan orang islam. jangan layan lah kalau dia tak zahirkan diri.

      Delete
  20. Pendapat kedua ibnu taimiyah,ibnu baz dan ibnu qaiyim adalah pendapat mereka..mereka bukan diiktiraf mujtahid..sedangkan imam syafie seorang mujtahid

    ReplyDelete
  21. As-salam...saudara seagama mengucaplah..jika ada kekeliruan..bermuzakarah lah balik..jangan kita memakihamun sesama kita. Cukuplah perpecahan yg wujud dikalangan umat islam. Berbuat baik n bersangka baik demi agama kita yg satu. Allah swt xsuruh kita menghina sesama islam. Semoga Allah swt memberkati dan memberi petunjuk kepada kita semua...aminnn

    ReplyDelete
  22. aku yang jahil ni nak tanya...tang uai ceramah cakap pasal benda ijmak..benda yang disepakati empat mazhab seperti bab judi..kasino..kenapa mu dok buat blog sokong dia?benda betul tu dia cakap...kasino di genting...hasil dari sana berleluasa dalam malaysia...kenapa tak buat blog hentam..kenapa benda kecil macam ni...bab khilaf pulak tu nak di perbesarkan?mu sakit hati bakpe ngan UAI ni?pemende tujuan...banyak benda betul yang UAI cakap....

    ReplyDelete
  23. Sy terlalu musykil..Tp..ini pemahaman sy selepas meneliti satu per satu..Mintak diperbetulakn kalau silap..

    SAH NIKAH DENGAN WANITA HAMIL DGN SYARAT:
    --Wanita itu bkn status isteri org..Jika masih status isteri org,maka HARAM menikahi mereka..
    --Sah nikah jika wanita itu bujang yg telah hamil..Dan boleh jimak..
    --Sah nikah jika wanita bujang yg hamil itu sudah bertaubat..

    TIDAK SAH NIKAH JIKA:
    --HSRAM nikah jika wanita hamil itu masih bergelar isteri dan masih dlm edah kecuali selepas melahirkan..
    --HARAM jimak juga menikahi wanita hamil bergelar isteri org..

    Berkaitan Mazhab: Kesemua ahli Mazhab pernah ckp,kalau bertentangan dgn agama..Jgn ikut mereka..TAPI..ternyata ke4-4 pandangan dan penyelesaian permasalahan mereka adalah benar..Bg pendapat sy la kan,semua pendapat tu bergantung pd situasi..Jgnlah menyalahi mereka..Mazhab mane xpenting..Allah Maha Mengetahui apa yg terniat dlm hati hambaNya..Allah yg menilai kptusan makhlukNya..BUKAN manusia..

    Pengecualian: Semua di atas ini adalah pemahaman individu dr kesemua dalil dan hadith yg tertulis di atas..Dan huraian ini adalah atas dasar individu yg kurang ilmu pengetahuan berdasarkan apa yg dibaca dan tertulis pnjg lebar..

    ReplyDelete
  24. Berkaitan issue Ustaz Azhar Idrus yg mengatakan "Wanita yg hamil ank luar nikah tak ada iddah"

    ADA IDDAH:
    --Jika wanita itu masih berstatus isteri org..Hujahnya,kwn rapat die zina dgn isteri die,patu terus nikah..terus bley jimak,kekal dpt ank? Itu mcm rampasan kuasa jek? Islam ada adab..Tul? Nk sgt bini org,xsabar2 nk kawin? Tunggu la smpi bdk tu lahir..TAPI xtermasuk la hukuman jika berzina dgn isteri org..Rase2nye dpt ke kawin?

    TAK ADA IDDAH:
    --Jika wanita itu masih bujang..Dan dia tidak tahu siapa ayah kpd bayi tersebut..Contohnya diculik dan dirogol bergilir2..Lepas kaji DNA,wanita tu xnk kawin dgn perogol tu..Die nk kawin dgn pakwe die jugak..Pakwe die pulak sanggup nk jage bayi yg xbersalah tu..Kesian kat 2-2..Pompuan tu dh la kene rogol,patu nk kawin pun ade iddah..Yg laki tu plak dh la awek die kene rogol,blm jimak plak tetibe dh dpt ank..Nk kawin pun nak iddah2 lg ke? Kesian kot kt awek die..Kan? Islam rasenye bkn agama yg menyeksakan..

    ReplyDelete
  25. Penghuraian bg Imam Hanafi:

    Kalau yg nikah tu org yg zina so boleh jimak..Kalau yg nikah tu bkn org yg zina,so kene tunggu iddah..

    Cmni..zaman dlu perang..Org kafir mmg keje die zina jela..Patu islam tawan dlm usaha nk sebarkan agama..Tiba2 ade la sorang para sahabat ni jatuh cinta pandang pertama..Selidik punye selidik,alahai..perut dh kembung..Tp syg sbb dh main kenyit2 mate..So,sahabat ni tau yg dlm tu bkn anak die..Nk kawin jugak,kene la tunggu pompuan tu lahirkan dan habis iddah..Haaa..ade pulak sahabat lain die pun same jugak lahai..Jatuh cinta jugak..Td kawan die dpt yg dh kembung..Die pun selidik..Nk tau cane nk selidik? Die tunggu la pompuan tu haid..Die info dkt pompuan tu,kalau dtg haid je terus cpt2 bgtau die..Kalau xbgtau,kene pancung..cewahh..Haaa..pompuan tu pun gerun dgr..Smpi haid je,die terus bgtau..Hahhh..ape lg..terus sahabat tu buat pengumuman nk kawin..Dlm mase yg sama peluk la satu lg org Islam..

    Semua pendapat mazhab adlh betul..Dan boleh digunapakai bergantung pd situasi..TAPI..JANGAN SALAH GUNAPAKAI..Ok??

    ReplyDelete
  26. penulis bajet pandai macam ustaz...hakikat wahabi bodoh nk jatuhkan ustaz

    ReplyDelete
  27. Bolehkah penulis terangkan :

    1. Maksud 'iddah
    2. Syarat-syarat 'iddah
    3. Hukum 'iddah
    4. Tempoh 'iddah

    ReplyDelete
  28. Mmmmmm mmmmmmmmm nnti nak cari dlm forum org lain.tunggu ya

    ReplyDelete
  29. Campur aduk mazhab tu permainkan agama.. Hang dh knpa.. Malaysia majoriti mazhab shafie.. Follow la mazhab shafie. Jgn la cmpur aduk. Bingai

    ReplyDelete
  30. blog ni menyusahkan orang betul la. ikut suka je nak lompat2 mazhab y tu paling betul y ni salah. hebat sangat kot ilmu penulis.

    ReplyDelete