Sunday, September 4, 2011

"Bangsa Melayu Sememangnya Barua" Jangan Jadi Barua Sebenar!

Assalamu'alaikum.


Pembaca yang budiman,


Pengertian barua mempunyai banyak makna dan salah satunya boleh diertikan dengan orang suruhan atau kuli atau pekerja untuk tuannya dengan suatu imbuhan. Seperti mana yang saya katakan bahawa ia mempunyai banyak maksud tetapi untuk merealisasikan tajuk diatas, cukup dengan maksud yang didefinasikan. Berdasarkan definasi itu, pengertian barua boleh dilihat baik dan tak baik. Begini, Jika 'Tuan' lawannya 'Hamba'.....'Tuan' boleh jugak lawannya 'Orang Suruhan','Kuli' Pengertian ini nampak macam tak baik. Tetapi jika maksud 'Tuan' lawannya 'Pekerja',ini dilihat macam baik. Jangan lupa,sengaja saya tidak menggunakan 'Majikan' kerana majikan (pegawai yang menguruskan) ini pun diberi gaji iaitu bekerja untuk shareholders/pemegang saham. Jadi,secara keseluruhannya,orang yang berniaga boleh disebut sebagai 'Tuan' sama ada bertuankan sendiri atau tuan kepada pekerjanya.


Untuk permulaan,suka saya hendak membuat contoh perumpamaan.


Katakan seorang TUAN,tentu sekali dia akan adakan beberapa pekerja/kuli/barua untuk menjaga kepentingan dan keselamatan dia dan keluarga. Jadi,keluasan tanah miliknya dijaga oleh Askar,dikawasan rumah dijaga oleh Polis, pekerja kebersihan dijaga oleh Alam Flora,segala perihal najis kumbahan dijaga oleh Indah Water,pembekal air diberi kepada Syabas,harta kekayaan dia dijaga oleh pihak Bank,kesihatan  dijaga oleh Hospital dan tidak lupa musibah kebakaran,dikulikan kepada Bomba. Kita semua tidak akan terasa jika TUANNYA BERBANGSA MELAYU dan PEKERJA/KULI/BARUA jugak berbangsa Melayu. Kita bolehlah menganggapnya sebagai pekerja dalam erti kata yang sebenar.


Bagaimana pulak jika TUANnya berbangsa CINA atau INDIA atau berbangsa selain berbangsa Melayu! Menjadi JAGA DISEMPADAN, MELAYU(ASKAR); MENJADI JAGA DIPINTU, MELAYU(POLIS);TUKANG BERSIH(ALAM FLORA), MELAYU;TUKANG NAJIS(INDAH WATER), MELAYU;TUKANG MERAWAT(HOSPITAL) SAKIT, MELAYU dan TUKANG PEMADAM KEBAKARAN(BOMBA), MELAYU.Pusing kiri Melayu,kekanan Melayu,kebelakang Melayu dan kedepan jugak Melayu.Ini kerana kebanyakan daripada mereka ini adalah berbangsa Melayu. Mana perginya PEKERJA BUKAN MELAYU? Tentu kita semua tahu bahawa kebanyakan daripada mereka BERTUANKAN sendiri iaitu BERNIAGA atau menjadi TUAN kepada PEKERJANYA,/KULINYA ATAU BARUANYA.


Pada pandangan kasar, kita boleh lihat bahawa untuk merealisasikan kemakmuran dalam perniagaan-perniagaan TUAN(siapa itu TUAN?) kesemua pekerja yang disebutkan itu penting demi keselesaan untuk berniaga. Jadi,hasil cukai daripada perniagaan TUAN dikutip oleh Pentakbir(Pekerja jugak dan Melayu jugak) dibayarkan kepada PEKERJA/KULI/BARUA.


Pada pandangan halusnya pulak, bangsa Melayu sebenarnya menjadi PEKERJA/KULI/BARUA kepada bangsa Asing;CINA/INDIA, yang bermastautin di negara ini bersenang linang mengaup keuntungan daripada perniagaan yang dilakukan dengan aman dan makmur. Kamu tidak akan terasa hal sebegini kerana mempunyai PENTAKBIRNYA BERBANGSA MELAYU. Itulah saje satu-satunya kemegahan,kemuliaan  yang masih dikecapi oleh bangsa Melayu walaupun,pada pandangan kasarnya bangsa Melayu itu boleh dianggap seperti KULI atau BARUA.


Jika, kesedaran kepada bangsa Melayu itu kabur,buta melihat akan situasi yang berlaku maka tidak musytahil satu hari nanti bangsa Melayu akan menjadi BARUA YANG SEBENAR. Maknanya, KUASA EKONOMI sudah sememangnya ditangan bangsa Asing dan Pentakbirnya jugak akan DIKUASA OLEH BANGSA ASING.


INGAT SEBELUM TERLAMBAT! MENYESAL DULU PENDAPATAN,MENYESAL KEMUDIAN TIDAK BERGUNA!


TOLAK SECARA TOTAL PARTI PEMBANGKANG,PENENTANG DAN PENGKIANAT BANGSA MELAYU PADA PILIHANRAYA KE-13 NANTI DENGAN BERNIAT KEPADA ALLAH SWT:-


" Ya Allah, Kesatuan UMNO adalah Tunjang kepada Pemerintahan Umat Islam di negara ini. Oleh itu, UNDI yang aku berikan kepada mereka dengan NIAT untuk mengambalikan PERPADUAN UMAT ISLAM dan SATU BAI'AH kepada PEMIMPIN UTAMA UMAT ISLAM."


InsyaAllah,seperti mana yang diberitakan oleh Hadis Nabi s.a.w. bahawa SETIAP PERBUATAN ITU DIDASARKAN KEPADA NIAT. Setelah itu, kita serahkan kepada Allah SWT ketentuanNya.


Wassalam.










4 comments:

  1. salam..tuan sedang TIDAK baerpesan2 kepada kebenaran.."KEJAYAAN" hanyasanya ada dalam agama ALLAH TAALA dgn CARA RASULULLAH SAW..(KEJAYAAN yg saya maksudkan bukanla hal cukup "mencekik" n "menketedarah")..Berpesan2la kepada iman tuan..(mentauhidkan ALLAH TAALA),bukan mentauhidkan "UNDI"..(TUAN TUKARLA NAMA BLOG TUAN 2 KESIAN KAT ORG2 TERTENTU NANTI..).salam n walahuaklam tuan...

    ReplyDelete
  2. Kahkahkah.....point yg sangat bagus. Yg betul jgn mentauhidkan undi. Matlamat tidak menghalalkan cara. ;-p

    ReplyDelete
  3. Anonymous said...September 6, 2011 6:21 AM

    Terima kasihlah kerana memberi komen.Oleh sebab kejayaan itu hanya ada didalam agama Allah dan RasulNya maka pengertian serta amalan UNDI yang betul wajib diberitahu kepada manusia sekelian.

    Telah diberitahu selain UNDI itu berperanan memiih wakil rakyat, hal sedemikian(undi) jugak menjadi wadah/jalan bai'ah kepada pemimpin utama negara.

    Tidaklah UNDI itu dilihat semata-mata mengamalkan salah satu amalan Demokrasi kerananya umat Islam berpecah-belah tetapi dilihat lebih kepada berfungsi mengikut syariat agama.

    Apabila penjelasan diberikan, umat Islam akan lebih memahami manfaat dan akibatnya. Tidak ada siapa yang mentauhidkan UNDI.

    Jika umat Islam itu mentauhidkan Allah maka UNDI itu dilihat sebagai jalan bai'ah kepada pemimpin bagi mengekalkan kuasa kepada kepimpinan Islam dalam sistem Demokrasi berbilang kaum tanpa menerima akibat perpecahan olehnya.

    Seperti mana keterangan saya dipostings yang lepas-lepas bahawa UNDI itu adalah senjata untuk menentang dan menjatuhkan pemerintah dalam amalan Demokrasi.

    Dalam Islam,tidak disuruh menentang dan menjatuhkan pemerintah tapi apa yang disuruh ialah taat kepada pemerintah.

    Itulah sistem Islam yang melihat UNDI sebagai cara berbai'ah bukan cara untuk menjatuhkan pemerintah yang ada pada sistem Demokrasi.

    Wassalam.

    ReplyDelete