Saturday, December 22, 2012

Lupakan Saja Memanggil Mereka Tuan Guru Atau Pemikiran Kamu Bercelaru!

Assalamu'alaikum.

Pembaca yang budiman,

Kaedah panggilan "Tuan Guru" terhadap sesaorang selalunya bersabit dengan ilmu yang bermanfaat yang diajar kepada para muridnya. Hasil didikannya membuahkan puluhan atau ratusan murid yang mengikut jejak langkah gurunya. Sumbangan kepada masyarakat adalah matlamat utama. Bukan saje darisegi tenaga usaha yang disumbangkan malahan kitab-kitab karangan mereka jugak menjadi pedoman dan panduan hidup kepada masyarakat.

Akhlak dan keperibadian yang baik lagi murni. Tindak tanduk mereka ini memperlihatkan ketundukan serta kepatuhan yang sangat tinggi kepada Allah SWT dan Rasulullah SAW. Memiliki ilmu yang mendalam serta keupayaan menterjemah syariat Islam selari dengan peredaran zaman berpaksikan Al Qur'an dan Sunnah.

Kehadiran mereka di muka ini sebenarnya, memberi suatu rahmat kepada penduduk bumi. Suasana kehidupan di muka bumi ini menjadi aman dan tenteram dengan kehadiran mereka. Mereka adalah aset kepada kehidupan manusia. Pemilikan ciri-ciri serta sifat-sifat seperti ini melayakan sesaorang itu digelar atau dipanggil tuan guru.

Apakah 2 orang manusia di dalam gambar layak dipanggil tuan guru? Jika tidak layak,kenapakah masih ada suara-suara yang memanggil mereka ini dengan panggilan tuan guru? Jika yang memanggil mereka ini adalah para penyokong dan pemimpin mereka,itu suatu yang wajar. Tetapi panggilan itu diungkapkan oleh pihak yang bukan daripada sekutunya dalam sesetengah ucapan atau ceramah apabila namanya disebut. Bukankah ini sesuatu yang janggal? Seolah-olah MEMPERAKUI KEBENARAN PERJUANGAN MEREKA yang  SONGSANG, menjadi punca kepada PERPECAHAN UMAT ISLAM. Kalau atas tujuan menghormati mereka sekali pun,apalah salahnya dipanggil dengan pangkat Dato atau Dato Seri yang mereka miliki.

Hindari daripada memanggil mereka ini tuan guru,tok guru dan sebagainya atau keyakinan dan kepercayaan kamu di ragui.







Wassalam.


No comments:

Post a Comment