Wednesday, May 30, 2012

Amalan Ahli Syorga Pada LahirNya Dimuka Umum Tetapi Sebenarnya Ahli Neraka

Assalamu'alaikum.


Pembaca yang budiman,


Orang tua ni, tak habis-habis nak memperlihat mertabat diri sendiri. Pelakuan dia sebenarnya memperlihat tahap kepandaiannya. Walhal, hal sedemikian menunjukkan kebalikannya.


Dilihat pada pertanda bayang,orang tua ni solat tidak menepati syarat sah. Dia bersolat MERINTANGI BAYANG BATANG POKOK bererti jika hal ini berlaku pada waktu pagi (solat duha) kiblatnya ke UTARA seperti ke RUSIA disebaliknya jika disebelah petang,kiblatnya ke SELATAN seperti ke AUSTRALIA.


Kalau ia pun, bawalah kompas supaya tahu arah kiblat atau mempunyai ilmu perihal bayang-bayang Matahari. Tempoh hari, saya ada memberi komen tentang kiblat dalam postings mengenai Hoslan,imam yang dipenjarakan kerana kurang ajar dengan para hakim.


Untuk pengetahuan semua,jika sesaorang itu berpijak dibumi Allah SWT;sama ada di atas tanah atau di dalam bangunan,syarat sah adalah mengadap ke kiblat. Jika sesaorang itu berada dalam kenderaan yang bergerak;diatas unta,bas,keretapi,bot,ferri,kapal,kapalterbang dan roket, maka kiblatnya adalah mengikut arah tuju kenderaan itu.


Walau pun kita tidak tahu apa yang didalam hati tetapi lahiriahnya manusia dapat berfikir bahawa ibadah orang tua ini,mempunyai unsur-unsur riya. Berkemungkinan ibadah yang minta dipuji;minta dikatakan oleh orang ramai bahawa dia orang 'alim;orang keramah;jangan main-main orang ini sentiasa tidak putus dengan wudu'nya. Ehhh....macam-macam lagiiii. Dia bukan tak tahu,ramai orang mempunyai alat yang canggih dapat merakam perlakuannya untuk dipamirkan kepada orang ramai! Tidak takut ke dia?



Nota: Cuba lihat bayang batang pokok dan jugak bayang tongkatnya yang tercacak ke tanah.Kemanakah arah kedua-dua bayang itu? 


Ada satu fahaman yang melibatkan AKIDAH iaitu mempercayai bahawa Allah SWT BERADA DIMANA-MANA. Fahaman yang seperti ini diyakini oleh orang-orang kafir. Oleh itu,bagi fahaman yang seperti ini,mana-mana arah pun boleh dijadikan kiblat.

Para pembaca yang budiman,


Kita semestinya berasa takut akan amal ibadah tidak diterima oleh Allah SWT.Jika berlaku sedemikian maka rugilah manusia itu. 


Hadis riwayat Muslim:


Dari Sahli bin Sa'adi Al Sa'idy r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:" Banyak orang-orang yang beramal dengan AMALAN AHLI SYORGA PADA LAHIRNYA DIMUKA UMUM ,tetapi sebenarnya ia AHLI NERAKA;dan banyak pula orang yang beramal AMALAN AHLI NERAKA PADA LAHIRNYA DIMUKA UMUM,tetapi sebenarnya ia AHLI SYORGA."


Sekali lagi,apa yang didalam hati manusia tidak diketahui tetapi secara lahiriah, manusia kebiasaanya akan memberi komen keatas pertimbangan fakta yang diketahui.


Ada satu hadis yang menerangkan tentang perihal diri sendiri iaitu Nabi s.a.w. mengatakan bahawa kamu adalah seperti mana yang dikatakan oleh sahabat kamu. Maksudnya,jika kamu nak tahu tentang peribadi sendiri,dengarlah apa yang diperkatakan oleh sahabat kamu tentang dirimu.


Wassalam.


No comments:

Post a Comment